Vilkår for bruk (Terms of Service)
for Digibrann AS
Org.nr 925 178 357
Christian Michelsens vei 63, 1464 Fjellhamar
Versjon 1.0 – Gyldig fra 01.10.2025
1. Definisjoner
I disse vilkårene betyr:
- «Selskapet»: Digibrann AS.
- «Kunden»: Den juridiske enheten som inngår avtale om bruk av Tjenesten.
- «Tjenesten»: Digibranns digitale plattform for planlegging, gjennomføring og dokumentasjon av brannøvelser levert som Software-as-a-Service (SaaS).
- «Bruker»: Enhver fysisk person som gis tilgang til Tjenesten av Kunden.
- «Avtalen»: Disse vilkårene sammen med inngåtte salgsavtaler, Databehandleravtale (DPA) og Personvernerklæring (Privacy Policy).
- «Kundedata»: Informasjon, inkludert personopplysninger, som Kunden eller dens brukere legger inn i Tjenesten.
- «Immaterielle rettigheter»: Alle rettigheter til programvare, databaser, dokumentasjon, design, varemerker og know-how som tilhører Selskapet.
2. Formål og omfang
Avtalen regulerer forholdet mellom Selskapet og Kunden ved bruk av Tjenesten. Tjenesten gir Kunden mulighet til å planlegge og distribuere digitale brannøvelser, samle inn deltakerinformasjon og generere rapporter for dokumentasjon av gjennomførte øvelser. Tjenesten leveres som SaaS over internett og gjøres tilgjengelig via Selskapets domener.
3. Brukerrettigheter
Kunden gis en ikke-eksklusiv, ikke-overførbar og tidsbegrenset bruksrett til Tjenesten i henhold til Avtalen. Rettigheten gjelder kun Kundens interne bruk for de bygg og brukere som omfattes av gyldig lisens. Kunden kan ikke kopiere, viderelisensiere eller gjøre Tjenesten tilgjengelig for tredjepart uten skriftlig samtykke fra Selskapet.
4. Konto og tilgang
Kunden er ansvarlig for korrekt registrering, forsvarlig tilgangsstyring og for at brukere overholder Avtalen. Handlinger foretatt av Kundens brukere regnes som foretatt av Kunden selv. Ved mistanke om uautorisert bruk eller sikkerhetsbrudd skal Kunden umiddelbart varsle Selskapet.
5. Personopplysninger og databehandling
Selskapet opptrer som databehandler, og Kunden som behandlingsansvarlig. Partene skal inngå en separat Databehandleravtale (DPA) som regulerer behandling av personopplysninger i samsvar med GDPR. Selskapets Personvernerklæring beskriver hvordan personopplysninger håndteres, og inngår som del av Avtalen.
6. Kundens data og datahåndtering
Kunden beholder eierskapet til alle data som legges inn i Tjenesten. Selskapet kan behandle Kundedata kun for drift, support og forbedring av Tjenesten, eller i anonymisert form til statistiske formål. Kunden kan be om eksport av egne data i standard format (f.eks. CSV eller Excel) mot eventuell kostnad. Sletting eller anonymisering av Kundedata utføres innen 30 dager etter skriftlig forespørsel fra Kunden, med mindre annet følger av lov.
7. Underleverandører og tredjepartsleverandører
Selskapet kan benytte underleverandører (underdatabehandlere) for drift og levering av Tjenesten. Selskapet skal sikre at slike underleverandører er underlagt de samme sikkerhets- og konfidensialitetsforpliktelser som Selskapet selv. Selskapet er ikke ansvarlig for feil, forsinkelser eller tap som skyldes tredjepartsleverandører eller integrasjoner som Tjenesten avhenger av. En oversikt over underdatabehandlere fremgår av DPA-en.
8. Betaling, prisjustering og fakturering
Kunden faktureres i henhold til inngått salgsavtale. Betalingsfrist er 30 dager fra fakturadato. Forsinket betaling medfører forsinkelsesrenter etter forsinkelsesrenteloven, og Selskapet kan suspendere tilgangen til Tjenesten ved vesentlig mislighold. Prisene kan årlig justeres i samsvar med endring i Konsumprisindeksen (KPI) publisert av Statistisk sentralbyrå (SSB), uten særskilt varsel.
9. Tilgjengelighet og vedlikehold
Selskapet tilstreber stabil drift og høy oppetid. Tjenesten leveres “som den er”, uten garantier om bestemt oppetid, ytelse eller egnethet til Kundens formål. Planlagt vedlikehold varsles i rimelig tid, med mindre forhold utenfor Selskapets kontroll tilsier noe annet.
10. Endringer i Tjenesten
Selskapet kan oppdatere eller endre Tjenesten løpende for å forbedre funksjonalitet, sikkerhet eller ytelse. Vesentlige endringer som reduserer funksjonalitet varsles Kunden med rimelig frist. Kunden kan si opp Avtalen dersom endringen vesentlig reduserer nytten av Tjenesten.
11. Konfidensialitet
Partene skal bevare konfidensiell informasjon de mottar, og ikke gjøre den tilgjengelig for tredjepart uten skriftlig samtykke, med mindre dette kreves ved lov. Konfidensialitetsplikten gjelder også etter at Avtalen opphører.
12. Immaterielle rettigheter og tilpasninger
Alle immaterielle rettigheter til Tjenesten tilhører Selskapet. Kunden får kun den begrensede bruksrett som følger av Avtalen. Selskapet eier alle forbedringer, tilpasninger eller ny funksjonalitet som utvikles, også når disse er basert på forslag fra Kunden.
13. Forslag og tilbakemeldinger
Kunden gir Selskapet en ikke-eksklusiv, vederlagsfri og tidsubegrenset rett til å bruke forslag, innspill og tilbakemeldinger som gjelder forbedring av Tjenesten. Dette inkluderer rett til å utvikle, tilpasse og kommersialisere slike ideer uten særskilt kompensasjon til Kunden.
14. Markedsføring og referanser
Selskapet kan benytte Kundens navn og logo i kundelister, presentasjoner og markedsføring. Kunden kan reservere seg skriftlig mot slik bruk.
15. Ansvar og ansvarsbegrensning
Tjenesten leveres “som den er”. Selskapet er ikke ansvarlig for indirekte tap, følgeskader, tapt fortjeneste, tap av data eller tap som skyldes brukerfeil eller tredjepartsleverandører. Selskapets samlede ansvar er begrenset til det beløp Kunden har betalt for Tjenesten de siste tolv (12) måneder. Denne begrensningen gjelder ikke ved grov uaktsomhet eller forsett fra Selskapets side. Kunden er selv ansvarlig for at bruk av Tjenesten oppfyller gjeldende lover og forskrifter om brannvern og dokumentasjon.
16. Misbruk og sikkerhet
Ved mistanke om misbruk, uautorisert tilgang eller sikkerhetsbrudd kan Selskapet midlertidig suspendere tilgangen for å beskytte Kunde-data og drift. Kunden varsles om årsaken og tilgangen gjenopprettes når forholdet er avklart.
17. Endringer i vilkårene
Selskapet kan endre disse vilkårene med 30 dagers varsel. Oppdatert versjon publiseres på www.digibrann.no og erstatter tidligere versjoner. Fortsatt bruk av Tjenesten etter ikrafttredelsen anses som aksept.
18. Varighet og oppsigelse
Avtalen gjelder fra Kunden aksepterer vilkårene, og løper så lenge Kunden har en aktiv lisens. Avtalen kan sies opp av hver part med 30 dagers skriftlig varsel før ny lisensperiode. Ved opphør deaktiveres tilgang til Tjenesten. Kundedata slettes eller eksporteres etter forespørsel i henhold til punkt 6.
19. Tvisteløsning, lovvalg og verneting
Tvister skal først søkes løst i minnelighet innen 90 dager. Dersom partene ikke kommer til enighet, skal tvisten avgjøres etter norsk rett, med Oslo tingrett som eksklusivt verneting.
20. Hele avtalen
Denne Avtalen, inkludert vedlegg og eventuelle salgsavtaler, DPA og Personvernerklæring, utgjør hele avtalen mellom partene og erstatter alle tidligere avtaler, tilbud og kommunikasjon.
21. Kontaktinformasjon
Digibrann AS
Christian Michelsens vei 63, 1464 Fjellhamar
E-post: post@digibrann.no
Nettside: www.digibrann.no